مصاحبه روزنامه ايران با آقای علیرضا تحریری نیا در خصوص بيمه زلزله

علیرضا تحریری نیا وکیل پایه یک دادگستری و مدیرعامل موسسه امداد حقوقی شهر

٩٧/٠٨/٢٩ روزنامه ایران / چاپ سراسری

ایرادات قانونی بیمه ها
علیرضا تحریری نیا – وکیل دادگستری – درباره بیمه کردن ساختمان‌ها در برابر زلزله می‌گوید: در قوانین بیمه‌ای کشورمان موضوعی با عنوان بیمه زلزله نداریم. ما فقط بیمه آتش‌سوزی داریم که یکی از زیرمجموعه‌هایش بیمه‌زلزله است و فرد هنگام خرید بیمه‌آتش‌سوزی باید از مسئول صدور بیمه‌نامه درخواست خرید الحاقیه بیمه زلزله را مطرح کند.
وی در ادامه می‌گوید: در مورد بیمه شخص ثالث خودرو ما قانونی داریم که اگر با خودرویی تصادف کنیم که خودرو فاقد بیمه باشد و حتی راننده نیز از صحنه تصادف متواری شود صندوق تأمین خسارت‌های بدنی خسارت ما را پرداخت می‌کند اما در مورد زلزله چنین قانونی نداریم. یعنی بیمه‌ها در بحث زلزله در صورت نداشتن بیمه‌نامه؛ متقبل پرداخت خسارت به آسیب دیدگان نمی‌شوند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه این خلأ قانونی باید رفع شود می‌گوید: بیمه‌ها معمولاً زیر بار این ماجرا نمی‌روند که در مواردی مانند زلزله و خسارت‌های گسترده زیان مالی را جبران کنند. اما در مورد کسانی که خانه و اموالشان را بیمه کرده‌اند نیز مشکلاتی وجود دارد. نخست باید شرکت بیمه‌گر ظرف ۵ روز بعد از خسارت از وقوع حادثه مطلع شود. سپس ارزیاب خسارت را به محل می‌فرستد تا میزان حادثه را ارزیابی کند. طبق ماده ۱۳ قانون شرایط عمومی بیمه آتش‌سوزی باید الحاقیه بیمه وجود داشته باشد وگرنه خسارتی پرداخت نمی‌شود. از سوی دیگر ارزیاب بیمه میزان خسارت را با میزان بیمه خریداری شده مطابقت می‌دهد و با کسر سهم بیمه‌گذار از خسارت مبلغ پرداخت می‌شود. اما مشکل اصلی این است که مردم در هنگام عقد قرارداد بیمه سعی می‌کنند کمترین مبلغ حق بیمه را پرداخت کنند. در حالی که همین امر باعث می‌شود هنگام پرداخت خسارت دچار مشکل شوند. هنگام بستن قرارداد باید میزان ارزش واقعی اموال و ملک بیان شود و حتی در صورت امکان عکس اموال و املاک در پرونده موجود باشد چرا که شرکت بیمه براساس آن خسارت پرداخت می‌کند. در واقع رعایت اصل حسن نیت در بیمه خیلی مهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *