مسئولیت راننده بدون گواهینامه در تصادفات رانندگی با مشاوره حقوقی وکیل تصادفات رانندگی

امداد حقوقی شهر

مسئولیت راننده بدون گواهینامه در تصادفات رانندگی با مشاوره حقوقی وکیل تصادفات رانندگی

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ایران، رانندگی بدون گواهینامه جرم است و در صورت مشخص شدن این موضوع، راننده مجرم شناخته می‌شود. البته رانندگی بدون گواهینامه مشکلات دیگری نیز دارد که در این مقاله این موضوع را از جنبه بیمه‌ شخص ثالث بررسی می‌کنیم.

تصور کنید که در حال رانندگی بدون گواهینامه هستید که تصادف می‌کنید و از بخت بد مقصر هستید. حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا بیمه خسارت فرد یا افراد زیان‌دیده حادثه را پرداخت می‌کند؟ طبق قانون، شرکت‌های بیمه موظف هستند که خسارت زیان‌دیده را تحت هر شرایطی پرداخت کنند، اما در حالتی که راننده مقصر فاقد گواهینامه باشد یا به هر دلیلی اجازه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه بعد از پرداخت خسارت مبلغ را از راننده خاطی دریافت می‌کند.

در زمان رخ دادن یک تصادف رانندگی گاهاً ممکن است که یکی از طرفین فاقد گواهینامه باشد و یا اعتبار گواهینامه منقضی شده باشد، این امر که شخص گواهینامه ندارد یا گواهینامه ی منقضی دارد موجب مقصر شناخته شدن وی نخواهد شد و مقصر حادثه مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی توسط افسر مشخص میگردد اما نکته ی قابل توجه اینجاست که با فردی که گواهینامه ندارد مطابق قانون برخورد می‎شود.

استفاده از انواع وسایل نقلیه در سراسر دنیا نیازمند آموزش و گواهی‌نامه است. کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. افراد در هر کجای این کره خاکی برای رانندگی نیازمند گواهی نامه و دوره‌های آموزشی هستند. اما رانندگی بدون گواهی نامه چطور؟ یکی از اتفاقاتی که در این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم رانندگی بدون گواهی نامه است. رانندگی بدون گواهی نامه جرم است و از لحاظ مختلف می‌تواند برای فرد دردسر ساز شود. آیا دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه امکان پذیر است یا خیر؟

به‌صورت کلی نداشتن گواهی نامه جرم محسوب می‌شود و با فرد خاطی نیز برخورد قانونی خواهد شد و در بسیار از موارد ممکن است حبس در انتظار فرد خاطی باشد. در این مقاله قصد داریم عواقب نداشتن گواهی نامه را از جوانب بررسی کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

اگر فردی با رانندگی بدون گواهینامه مقصر حادثه ای شود و یا بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند. همچنین در صورتیکه راننده فاقد گواهی نامه مقصر حادثه باشد  اگر راننده بیمه شخص ثالث داشته باشد شرکت بیمه قطعا خسارت جانی و مالی راننده فاقد گواهی نامه را پرداخت نمی کند ولی خسارت جانی و مالی اشخاث ثالث را در راستای حمایت از حقوق افراد پرداخت می کند و متعاقبا شرکت بیمه این حق را خواهد داشت بابت مبالغ پرداختی به راننده فاقد گواهی نامه مراجعه کند .

مطابق ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵: در موارد زیر بیمه گر مكلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان دیده را پرداخت كند و پس از آن می تواند به قائم مقامی زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی كه موجب خسارت شده است مراجعه كند:

به شما پیشنهاد میشود مقاله اخذ خسارت از بیمه برای تصادفات رانندگی را مطالعه کنید.

  • الف ـ اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
  • ب ـ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه كه به تأیید نیروی انتظامی یا پزشكی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
  • پ ـ در صورتی كه راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.
  • ت ـ در صورتی كه راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت كرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

در نهایت آنکه در صورت وقوع حادثه، به شرح فوق خسارات جبران خواهد شد و سایر مسئولیت های کیفری راننده ی متخلف به قوت خود باقی خواهد بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *