طرح دعوی علیه شهرداری در رابطه با الزام به صدور پروانه ساختمانی
الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی
اهمیت پروانه ساخت و نقش دیوان عدالت اداری
یکی از مشکلات اساسی مالکان املاک و اراضی شهری، امتناع یا تاخیر شهرداری در صدور پروانه ساخت است. با توجه به قانون، اعطای پروانه ساختمانی از جمله وظایف ذاتی و اصلی شهرداریها به شمار میرود و هرگونه خودداری یا شرطگذاری خارج از ضوابط، منجر به تضییع حقوق مالکانه افراد خواهد شد. در شرایطی که شهرداری بدون دلیل قانونی از صدور پروانه خودداری کند، قانونگذار امکان طرح دعوی در دیوان عدالت اداری را برای احقاق حق مالک پیشبینی کرده است
مبانی قانونی الزام شهرداری به صدور پروانه ساخت
بر اساس بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، صدور پروانه ساختمانی برای املاک در محدوده شهر بخشی از وظایف شهرداری است. همچنین، ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر شهرداری را مکلف میکند که حداکثر ظرف یک هفته پس از پرداخت عوارض، پروانه ساخت را صادر نماید
آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری تأکید میکند که شهرداری نمیتواند صدور پروانه را به شرایط یا تعهدات اضافه وابسته کند و در صورت احراز مالکیت متقاضی، صدور پروانه الزامی است
روند طرح دعوی در دیوان عدالت اداری
۱. تنظیم دادخواست
مالک باید با ارائه دادخواست کتبی علیه شهرداری، الزام به صدور پروانه ساخت را مطالبه نماید. ذکر مشخصات ملک (پلاک ثبتی، نشانی و …) و ضمیمه مدارکی چون سند مالکیت، پاسخ شهرداری و سایر مستندات لازم است
۲. دفاع شهرداری
شهرداری ممکن است به قوانین مختلف از جمله ماده ۵۵ و ۱۰۰ قانون شهرداری استناد کند و دلایلی مانند عدم ارائه اسناد رسمی یا مشکلات نقشه را مطرح کند. با این حال، بدون دلیل قانونی محکم، امتناع از صدور پروانه غیرموجه شناخته میشود
۳. رسیدگی و رأی دیوان عدالت اداری
دیوان عدالت اداری پس از بررسی مستندات و استماع دلایل طرفین، در صورتی که مالکیت متقاضی احراز و تخلف شهرداری ثابت باشد، با استناد به قوانین فوقالذکر شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساخت میکند. رأی دیوان قابلیت اجرا و اعتراض در فرجه مقرر توسط طرفین را دارد
نمونه رأی
در یک نمونه پرونده، شاکی با استناد به حقوق مالکانه و وظایف قانونی شهرداری، دادخواست الزام به صدور پروانه ساخت را در دیوان عدالت اداری داد. دفاعیات شهرداری به دلیل فقدان استدلال قانونی کافی، مردود اعلام و نهایتا دیوان شهرداری را موظف به صدور پروانه دانست
نتیجهگیری
طرح دعوی الزام شهرداری به صدور پروانه ساخت در دیوان عدالت اداری، ابزار قانونی محکمی برای احقاق حقوق مالکین در مواجهه با تخلفات شهرداری است. استفاده از مقررات صریح قانونی و نمونه آراء وحدت رویه، شانس پیروزی در این دعاوی را افزایش میدهد. آگاهی از روند تنظیم دادخواست و ضمائم قانونی برای تسریع و موفقیت در رسیدگی، ضروری است
پروانه ساخت یکی از مهمترین مجوزهای قانونی برای شروع هر پروژه ساختمانی محسوب میشود و صدور آن عمدتاً در وظایف شهرداریهاست. اما گاهی اوقات رخ میدهد که شهرداری از صدور پروانه ساخت خودداری میکند یا با شروط و تعهدات غیرقانونی سعی در محدودسازی حقوق مالکین دارد.
در چنین شرایطی، دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی و ناظر بر حسن اجرای قوانین، نقش کلیدی در حمایت از حقوق مالکان و تسهیل فرآیند صدور مجوز ایفا میکند
فرآیند اخذ پروانه ساخت از دیوان عدالت اداری
۱. مراحله اولیه درخواست
در حالت عادی، متقاضیان باید با ارائه مدارک لازم مانند اسناد هویتی، نقشههای فنی و سایر مجوزهای قانونی به شهرداری مراجعه کرده و درخواست صدور پروانه ساخت بدهند. طبق قانون، شهرداری موظف است پس از پرداخت عوارض، در مدت زمان مقرر پروانه را صادر کند
۲. امتناع یا تاخیر شهرداری
اگر شهرداری به دلایل غیرقانونی یا بدون استناد به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، از صدور پروانه ساخت خودداری کند، مالک حق دارد به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و الزام شهرداری به صدور پروانه را خواستار شود
۳. تشکیل پرونده در دیوان عدالت اداری
برای تشکیل پرونده، مالک باید با ارایه اسناد و مدارک لازم شامل رد درخواست شهرداری، دلایل امتناع و سایر مستندات لازم به دیوان عدالت اداری مراجعه کند. دیوان ضمن بررسی مدارک و مستندات، در صورت احراز غیرقانونی بودن اقدام شهرداری، حکم الزام به صدور پروانه ساخت را صادر میکند
۴. بررسی و صدور رأی دیوان
دیوان عدالت اداری پس از بررسیهای لازم و احراز تخلف یا خودداری غیرموجه شهرداری، میتواند شهرداری را به صدور پروانه ساخت ملزم نماید. تصمیمات و آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، جایگاهی قطعی و الزامآور دارند
نکات مهم و حقوقی
- مالکان حق دارند بدون شرط یا تعهد اضافه، صرفاً براساس حق مالکیت خود، پروانه ساخت دریافت کنند.
- هرگونه تغییر در طرح تفصیلی یا تصمیمات نهادهای شهری نباید باعث تضییع حقوق مالکانه شود.
- پیگیری اخذ پروانه ساخت از طریق دیوان عدالت اداری، ابزار حمایتی مهمی در برابر سوء استفاده یا قصور دستگاههای اجرایی شهری است.
- اطلاع و آگاهی از تمام قوانین و مدارک مورد نیاز، در تسریع روند رسیدگی و موفقیت نهایی تأثیر بسزایی دارد
- نظر به ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور و اختیار مالکیت اشخاص بر اساس آن و همچنین مطابق ماده واحده قانون وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها مصوب ۱۳۶۷، پس از اعلام رسمی وجود طرح، باید حداکثر ظرف مدت هجده ماه نسبت به انجام معامله قطعی و انتقال اسناد رسمی و پرداخت بها یا عوض آن طبق قوانین مربوطه اقدام شود و به موجب قانون اصلاح تبصره یک ماده واحده مذکور مصوب ۱۳۸۰ در صورتی که اجرای طرح و تملک املاک واقع در طرح ظرف مدت ۵ سال انجام نشود، مالک از کلیه حقوق مالکانه مانند احداث یا تجدید بنا یا افزایش بنا و تعمیر و فروش و اجاره و رهن و غیره برخوردار خواهد بود و آرای وحدت رویه شماره ۴۷ مورخ ۱۳۷۸/۲/۲۵ و ۳۹۴ مورخ ۱۳۷۸/۱۲/۱ و ۱۶۹ مورخ ۱۳۸۱/۵/۲۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هم مؤید موضوع است و بلاتکلیف بودن مالک هم با قاعده لاضرر و اصل الناس مسلطون علی اموالهم منافات دارد، بنا به جهات فوق الذکر و اینکه صدور پروانه احداث بنای مسکونی به تجاری و اداری به شرح بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، از وظایف اختصاصی شهرداری می باشد ضمن اینکه به صراحت بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴/۰۴/۱۱، از جمله وظایف شهرداریها صدور پروانه برای کلیه ساختمان هایی است که در شهر واقع شده است. ماده صد قانون شهرداری نیز ضمن تأکید بر لزوم صدور پروانه ساختمانی در محدوده شهر توسط شهرداری، صدور پروانه ساختمانی جهت املاک و اراضی واقع در حریم شهر را نیز در صلاحیت شهرداری ذکر نموده است.
جمعبندی
اخذ پروانه ساخت برای آغاز فعالیت عمرانی الزامی است و اگر شهرداری برخلاف مقررات قانونی از صدور مجوز امتناع کند، متقاضی میتواند با مراجعه به دیوان عدالت اداری و ارائه مستندات قانونی، حق خود را احیا کند.
نقش دیوان عدالت اداری در این فرآیند، حفاظت حقوق شهروندان و تضمین اجرای صحیح قانون است.
در این خصوص موسسه امداد حقوقی شهر پرونده های متعدد داشته که آرای بسیار خوبی نیز برای موکلین اخذ نموده است تا جایی که شهردار نیز به اجرای احکام دیوان عدالت اداری فرخوانده شده است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!