مرجع اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

 مرجع اعتراض به رأی کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

 مرجع اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

 

نمونه رای

عنوان: مرجع اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

پیام: رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به تصمیم کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری، از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج و در صلاحیت دادگاه عمومی است.


مستندات: ماده ۱۲ قانون زمین شهری-

شماره دادنامه قطعی :
۹۴۰۹۹۸۰۹۰۰۷۰۱۱۲۴
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۷/۲۶
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

رأی خلاصه جریان پرونده

۱- آقای ع. ت. وکیل دادگستری به وکالت از خواهان‌ها به طرفیت اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ا. دعوی به خواسته ابطال رأی شماره ۴۸۵-۱۳۹۳/۱۰/۱۱ صادر شده از کمیسیون موضوع ماده ۱۲ قانون زمین شهری با احتساب خسارات دادرسی اقامه نموده است . ۲- پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی ا. ارجاع شده و این شعبه به شرح رأی شماره ۳۱۳-۱۳۹۴/۴/۱۶ رسیدگی به موضوع را در صلاحیت دیوان عدالت اداری دانسته و قرار عدم صلاحیت به اعتبار آن مرجع صلاحیت کرده است . ۳- پرونده پس از وصول و ثبت در دبیرخانه دیوان عدالت اداری به شعبه هفتم ارجاع شده و این شعبه وفق دادنامه شماره ۱۷۰-۱۳۹۴/۵/۱۹ با استدلال اینکه رسیدگی به دعوی خواهان در صلاحیت دیوان عدالت اداری نیست قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی ا. صادر و پرونده را با هدف حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال داشته که پس از وصول و ثبت در دبیرخانه دیوان عالی کشور به این شعبه ارجاع شده است. عضو ممیز ـ حسن ق. ی هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید . پس از قرائت گزارش عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص موضوع مشاوره نموده چنین رأی می‌دهد

رأی شعبه دیوان عالی کشور

در خصوص اختلاف حاصل در صلاحیت فیمابین شعب دیوان عدالت اداری و دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ا. (به ترتیب شعب هفتم و دوم) در رسیدگی به دعوی خواهان به شرح مندرج در گزارش مذکور در فوق، نظر به اینکه حسب مدلول ماده ۱۲ قانون زمین شهری، تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر و تمیز با بایر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته و نظریه کمیسیون موضوع ماده ۱۲ در این خصوص قابل اعتراض در دادگاه صالح است و مراد مقنن از دادگاه صالح، دادگاه‌‌های دادگستری است. بنا به مراتب با اجازه حاصل از ماده ۱۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۰ ضمن تأیید قرار عدم صلاحیت شعبه هفتم دیوان عدالت اداری و نقض قرار عدم صلاحیت شعبه دوم دادگاه عمومی ا. ، با تأیید صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ا. «ترجیحاً شعبه دوم» حل اختلاف می‌نماید و مقرر می‌دارد پرونده به این دادگاه برای رسیدگی اعــــاده شــــــود .
رئیس و عضو معاون شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور
جواد اسلامی – حسن قاسمی

 

 

  • سامانه ملی آراء قضایی

 

برای ارتباط با ایتای  موسسه روی لینک زیر کلیک کنید

 

https://eitaa.com/city_legal_sos

 

 

————————————————————

برای ارتباط با واتساپ موسسه روی لینک زیر کلیک کنید

https://wa.me/989124039662

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *